لطفا منتظر بمانید...

آنچه که درباره ام‌دی‌اف باید بدانید

MDF (ام‌دی‌اف) مخفف عبارت Medium Density Fiberboard به معنی «تخته فیبر با چگالی (تراکم) متوسط» است. صنعت تخته فیبر یکی از صنایع جدید در زمینه صنایع چوب است، به طوری که نخستین بار – پس از تلاش‌ برای یافتن کاربردی مناسب برای حجم قابل توجهی از زوائد روی الک (در فرآیند مکانیکی تهیه خمیر کاغذ)  –  به عنوان یکی از محصولات فرعی صنعت کاغذ توسعه پیدا کرد. این فرآیند در سال 1898 منجر به ایجاد یک کارخانه تولید تخته فیبر عایق در انگلستان شد.

ام‌دی‌اف، یکی از مهم ترین مشتقات چوبی است که امروزه در تولید محصولات متفاوتی در صنایع مختلف کاربرد دارد. ام‌دی‌اف از خمیر چوب در تلفیق با چسب تولید می‌شود و تحت فشار بالایی در پروسه تولید قرار می‌گیرد و با افزایش استحکام، مقاومت در برابر آتش و نفوذناپذیری، خواص بهتری نسبت به چوب نرم دارد. یک جایگزین اقتصادی‌تر نسبت به چوب است. در جهان بیشتر MDF‌ها بر پایه چوب و از چوب‌های نرم مثل درخت کاج تهیه می‌شوند. امکان حکاکی یا ایجاد انحنا در ام‌دی‌اف نیز به راحتی امکان‌پذیر است.  MDF‌ها به طور معمول دارای ضخامتی از ۳ تا ۴۰ میلی‌متر می‌باشند.

mdf

دیوارپوش ام‌دی‌اف

دیوارکوب MDF جایگزین خوبی برای رنگ و کاغذ دیواری می باشند. دیوارپوش‌های ‌ام‌دی‌اف بسته به شرایط با ضخامت‌های 16میلیمتر ، 8 میلیمتر و 3 میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. ‌

دیوارپوش ام دی اف MDF در ضخامت 7 و 8 میل و در عرض های 24 و 25 و 30 سانت و طول 2.80 متر تولید می‌شوند که روکش‌های پی‌وی‌سی این محصولات معمولا از طرح‌ها و رنگ‌های چوبی و ساده می‌باشند . دیوارکوب ام‌دی‌اف قابلیت نصب در مکان‌های مسکونی، تجاری، اداری، صنعتی و ورزشگاه‌ها را دارا می‌باشد.

آیا مواد MDF سمی و سرطان‌زا است؟

در فرآیند مخلوط شدن الیاف چوب با چسب، رزین و موم گازی شیمیایی به نام فرمالدهید تولید می‌شود که اگر انسان برای مدت زمانی طولانی و مداوم در معرض این گاز قرار بگیرد احتمال مبتلا شدن به سرطان وجود دارد. البته نباید فراموش شود این گاز تنها در هنگام مخلوط شدن ایجاد و منتشر می شود و زمانی که تخته‌های ام‌دی‌اف تحت گرما و فشار پرس می‌شوند بخش اعظمی از این گاز خارج می‌شود.  پس در زمانی که تخته‌های بزرگ ام‌دی‌اف توسط دستگاه‌ به قطعات کوچک‌تر برش داده می‌شوند گاز فرمالدهید به طور کامل از ام‌دی‌اف خارج می‌‌شود و بدین ترتیب برای سلامت مصرف‌کنندگان محصولات ام‌‌دی‌اف خطری ندارد.

مزایا ‌ام‌دی‌اف

MDF انتخابی مقرون‌به‌صرفه و ارزان است. این ترکیب در برابر رطوبت هوا مقاوم است و آسیب زیادی نمی‌بیند و به همین علت کاربرد آن در محیط آشپزخانه که معمولا رطوبتش بالا می‌رود،  مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر ساخت کابینت، از این ترکیب در ساخت مبلمان، میز و صندلی، دکوراسیون فروشگاهی و کف‌سازی نیز استفاده می‌شود. ام‌دی‌اف در برابر حرارت فوق‌العاده مقاوم و عایقی مناسب در برابر صدا است. MDF به‌راحتی در تمامی طیف رنگی قابل رنگ زدن است درصورتی‌که رنگ‌آمیزی روی چوب طبیعی کار سختی است. همچنین فرم دادن به MDF بسیار راحت‌تر از چوب طبیعی است.

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار: به همین دلیل برای مکان‌هایی که در مجاورت ضربه و اجسام نوک تیز قرار دارند پیشنهاد می‌شود.
  • آنتی باکتریال است و در مقابل خوردگی حشرات مقاومت بالایی دارند.
  • مقاومت بالا در مقابل نور خورشید و قابل نصب در مکان‌های سر باز
  • در ساختار MDF از چوب بازیافتی استفاده می‌شود درنتیجه به حفظ درختان کمک می‌کند.
mdf

معایب MDF

  • چوب MDF به نگهداری زیادی نیاز دارد. در صورتی که MDF لب‌پر شود یا ترک بردارد، تعمیر آن به هیچ عنوان کار آسانی نیست.
  • در صورت تماس با آب، MDF ممکن است ورم کند.
  • نوع چسبی که در MDF استفاده می‌کنند باعث می‌شود استفاده از بعضی اتصالات مانند پیچ در این ماده بسیار سخت شود.

انواع تخته فیبری

 تخته‌های فیبری با چگالی‌های مختلفی تولید می‌شوند و بر این اساس به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • تخته با چگالی کم (LDF – Low Density Fiberboard)
  • تخته MDF استاندارد (Medium Density Fiberboard- تخته با چگالی متوسط)
  • تخته با چگالی بالا (HDF – High Density Fiberboard)

ابعاد تخته‌های ام‌دی‌اف

تخته‌های ام‌دی‌اف در ابعاد و ضخامت‌های متفاوت با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان در صنایع مختلف تولید می‌شود. ام‌دی‌اف معمولا در ابعاد زیر برحسب میلی‌متری با ضخامت‌های متفاوت ساخته می‌شود:

mdf
  • 1830×4100
  • 1830×3360
  • 1830×2440
  • 1220×2440

قطر تخته‌های ام‌دی‌اف:

‌ام‌دی‌اف نازک:

این نوع ‌ام‌دی‌اف به طور گسترده در ساخت دیوارپوش‌های ‌ام‌دی‌اف، پوشش‌های متنوع سقف، صنعت خودروسازی، ٬طراحی و تولید تخته‌های منحنی، انواع کفپوش، سطح پشتی کابینت‌ها و مد ها و همچنین ساخت رویه درهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ام‌دی‌اف ضخیم:

گزینه مناسبی جهت ماشین‌کاری بوده و در ساخت رویه‌های نقش‌دار و ساده دکوراتیو، ساخت سازه‌های چوبی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند . ضخامت‌های استاندارد ام‌دی‌اف بر اساس میلی‌متر، 3، 6، 8، 16، 24 و 32 در بازار موجود است.

دکوپارت، سابقه طولانی در مشاوره، طراحی و پیاده‌سازی ویترین فروشگاهی به صورت تخصصی دارد. محصولات ام‌دی‌اف شیار‌دار که در فروشگاه دکوپارت ارائه می‌شود برای دکوراسیون انواع فروشگاه‌های پوشاک، لوازم آرایشی، موبایل و… کاربرد دارد.

Story Details Details Like

Share it on your social network:

Or you can just copy and share this url
Related Posts