لطفا منتظر بمانید...

مقایسه آلومینیوم خام و آلومینیوم آنادایز شده

آلومینیوم به عنوان فلزی سبک، انعطاف‌پذیر و مستحکم جایگاه پر اهمیتی در صنایع مختلف دارد. بدون شک صنایعی همچون ساختمان‌سازی، هوافضا، الکترونیک، پزشکی، لوازم خانگی و دکوراسیون در صورت عدم به کارگیری آلومینیوم دچار مشکل می‌شود.

این فلز به روش‌های مختلفی از قبیل ریخته‌گری، نورد، فورجینگ، اکستروژن و ماشین‌کاری می‌تواند به اشکال متنوعی تولید و روانه بازار شود. اما نوع فینیشینگ و پوشش مورد استفاده و یا حتی عدم استفاده از پوششی خاص برای آلومینیوم می‌تواند تفاوت بارزی را در نحوه عملکرد آن رقم بزند.

به همین علت قصد داریم آلومینیوم خام  را با آلومینیوم آنادایز شده (آنادایز آلومینیوم یک روش پوشش‌دهی الکترو‌شیمیایی است که در آن فلز زیر لایه با استفاده از اعمال اختلاف پتانسیل در یک محلول الکترولیت، توسط اکسید خودش پوشش داده می‌شود. در واقع در فرایند آنادایز، الکترود آند، قطب مثبت قطعه مورد نظر برای پوشش‌دهی و الکترود کاتد، قطب منفی یک فلز کمکی برای برقراری ارتباط الکتریکی است.) مقایسه کنیم:

آلومینیوم خام ظاهر خود فلز را دارد و هیچ‌گونه عملیات مکانیکی و شیمیایی بر روی آن صورت نگرفته است. با این وجود آلومینیوم آنادایز شده می‌تواند به صورت خش‌دار، مات، براق و البته با تنوع رنگی وسیعی به کار گرفته شود. عموما لایه اکسیدی موجود بر سطح آلومینیوم خام بسیار سست و نازک است از این‌رو آلومینیوم خام مقاومت به خوردگی و همچنین مقاومت به سایش به شدت پایینی دارد.

این لایه ممکن است حتی با کوچکترین برخورد و لمس دست به راحتی از سطح فلز جدا شده و موجب خوردگی آلومینیوم و ناکارآمدی آن گردد، اما با توجه به وجود لایه اکسیدی بسیار مقاوم بر سطح آلومینیوم آنادایز شده در محصولات صنایع دکوپارت و انواع رگال‌های کرکره‌ای، علاوه بر مقاومت به خوردگی و سایش حتی در شرایط محیطی مختلف از دوام و پایداری به مراتب بالاتری برخوردار است. در واقع این پوشش باعث می‌شود تا آلومینیوم در برابر عواملی همچون رطوبت، نور خورشید، اشعه فرابنفش و محیط‌های حاوی نمک محافظت گردد. لازم به ذکر است که ضخامت لایه اکسیدی در طی عملیات آنادایزی کاملا قابل کنترل بوده و بسته به کاربرد می‌تواند متفاوت باشد.

از طرفی دیگر آلومینیوم خام دارای سطح همگنی نبوده و در طی فرآیندهای تولید، حمل و نقل و نصب پروفیل رگال کرکره‌ای لوازم جانبی موبایل، ممکن است سطح فلز دچار خراشیدگی شود. این در حالی است که در آلومینیوم دکوپارت با آنادایز، سطح فلز را کاملا یکنواخت کرده و از شکل‌گیری هرگونه اثری از خراشیدگی بر روی آن جلوگیری می‌کند، افزون بر این، ماهیت آلومینیوم با آنادایز به گونه‌ای است که پوشش آن تحت هیچ شرایطی از فلز زیر لایه جدا نمی‌شود.

تلاش صنایع دکوپارت برای محصولاتی همچون رگال کرکره‌ای شیاردار با فلز آلومینیوم که نیاز اصلی فروشگاه‌های لوازم جانبی موبایل است با توجه به نوع استفاده در دکور و نمای فروشگاه بر پایه استحکام و ماندگاری می‌باشد.

Story Details Details Like

Share it on your social network:

Or you can just copy and share this url
Related Posts